حکم عقل را در قالب یک فرمانده کاملاً اجرا نماییم.
یکشنبه 20 بهمن 1398 ساعت 08:00 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست هم‌سفر مینــــا | ( نظرات )

افلا تعلقون، افلا تتفکرون

در بسیاری از کتب الهی اشاره فراوانی از عظمت و بی‌همتایی انسان در جهان آفرینش ادراک می‌شود. من‌جمله آفریده شدن انسان، در نیکوترین و متوازن‌ترین صورت و سیرت خلیفه و جانشینی خدا، سجده تمام ملائکه بر آدم و... جای پرستش است که آیا این‌همه بزرگی ناظر بر جنبه‌های ظاهری و طبیعی میسر است. بدون شک چنین نیست زیرا اگر جنبه‌های ظاهری و طبیعی دلیل عظمت انسان و اشرف بودن او باشد بسیاری از حیوانات در این جنبه‌ها بر انسان برتری دارند.

در حقیقت طبیعتاً سعادت و کمال انسان را نباید در این امر جستجو کرد، بلکه بزرگی انسان را باید در حقیقت وجودی و گوهر انسانی او بیابی. برای پی بردن به حقیقت و تمامیت انسانی خویش ابزاری مهم‌تر و برتر از عقل نیست. به همین جهت ناگزیر هستیم حکم عقل را در قالب یک فرمانروایی بزرگ کاملاً اجرا کنیم.

حال بررسی می‌کنیم عقل چیست؟ واژه‌ی عقل به دو چیز متفاوت اطلاق می‌شود. یکی عقل جزئی با عقل حسابگر که امروز مادی و دنیوی و ظاهری انسان را عهده‌دار است؛ که در اوج خود دستاوردهای علوم و فنون مادی را پدید می‌آورد. این عقل چیزی به نام عشق نمی‌شناسد، دیگر عقل کلی یا عقل الهی. ایمانی است که زمینه‌سازی باشد به معنای واقعی سرچشمه. منشأ عقل در کجاست؟ عقل آدمی ذره‌ای از محبت و قطره‌ای از دریای بیکران از عشق است و سرانجام به اصل خود بازمی‌گردد و البته حکماَ عقل را به عقل عقیده‌ای و عقل آزاد تقسیم‌بندی کرده‌اند.

عقل عقیده‌ای از عقال و بستن است یعنی همان ایسسم است به این معنا که یک چهارچوب دور خودش می‌کشد و دیگر نمی‌خواهد از او خارج شود به همین دلیل خداوند را عاقل نمی‌خوانیم، اما یک عالم می‌خوانیم.

یکی از بارزترین صفات خداوند (حی) است یعنی زنده است. منظور از زنده‌بودن نباتات و یا حیات انسانی که رشد می‌کند. منظور حیات زیستن نیست، بلکه هوالحی القیوم است که زنده است و انجام می‌دهد. اساس و حیات و ریشه قدرت علم است و بزرگان منشأ صفات ذاتی خداوند را علم می‌دانند؛ اگر علم نباشد قدرت نیست. اگر علم نباشد،؟ نمی‌توان از زنده‌بودن حرف زد. اگر علم نباشد نمی‌توان از اراده صحبت کرد. چراکه اراده مسبوق به علم است؛ یعنی ذات حق علم است؛ یعنی آگاهی مطلق این چیزی است که اسمش را عقل می‌گذاریم. در وادی ششم دو گزینه را به من می‌آموزد صور آشکار و صور پنهان. صور آشکار آنچه با چشم رؤیت باشد. پنهان آنچه قابل رؤیت نیست مانند نفس، حس، ذهن.

انسان دو راهنما دارد یکی همان پیامبران و دیگری عقل است و همان‌طور که در آموزش‌های کنگره نیز اشاره‌شده است عقل نشانه فر ایزدی دارد و اصلاً اشتباه نمی‌کند و در شرایط تعادل عقل سالم در بدن سالم است. شناخت خود و یا رسیدن به خود به‌نوعی بخشی شناخت اجزا صور پنهان و پیدا کردن نوع رابطهٔ اجزاء صور پنهان باهم می‌باشد. اگر هرکدام از اجزاء کار خود را درست انجام ندهند و رابطهٔ بین آن اجزاء دچار مشکل شود عملکرد کل سیستم مختل می‌شود. مثلاً انسانی که حس آلوده‌ای دارد را نگاه کنید. یا انسانی را در نظر بگیرید که ذهن شلوغی دارد. درنهایت عملکرد آن شخص دچار مشکل می‌شود یعنی دچار بدبینی، استرس، ترس و قضاوت می‌شود و به همین دلیل از اهدافش دور می‌شود؛ که در این وادی مطرح می‌شود فرمان‌بردار بودن عقل و به اجرا درآوردن آن فرمان می‌باشد که می‌توان گفت خیلی وقت‌ها فرمان‌بردار حس‌های منفی هستیم و یا فرمان‌بردار افکارمان هستیم و هرچقدر دانایی کمتر باشد نافرمانی از عقل بیشتر و فرمان‌برداری از نفس و خواسته‌های نامعقول بیشتر می‌شود؛ اگر به کنگره نگاهی بیندازیم مشاهده می‌کنیم مطلب و اطلاعات اندکی در صور آشکار و پنهان انسان همین‌طور عقل و نفس داشته باشند. شاید هم اصلاً نشناسند اما با آموزش و رسیدن به دانایی و طی و طریق کردن رسیدن به دانایی مؤثر یک آشتی متوازن بین عقل و نفس برقرار می‌کند؛ و هرچقدر آموزش بیشتر باشد یعنی رسیدن به‌فرمان عقل، عقل فناناپذیر است. بقا دارد و با مرگ از بین نمی‌رود عقل از روز اَلَست تا به امروز مثل تکرار اعداد که از هر یک از اعداد یک عقل را تکرار می‌شود این‌ها باید در آرشیو نگه‌داری شود؛ یعنی از خاک به زر تبدیل می‌شود و بستگی به اعمال خوب و بدانسان دارد و باید حیات را جدی گرفت و کاملاً صور پنهان انسان را بشناسی، بشکافی آنچه شکافتنی نیست.

نفس مطمئنه مرتبه‌ای از نفس انسانی است که پس از تصفیه و تزکیه از صفات ناپسند اخلاقی تا هواهای نفسانی به مرحله رسیده غرایض سرکش و خواسته‌های حیوانی، افسارگسیخته را مهار و کنترل نموده و خود را ندیده می‌بیند که مالک هیچ خیر و شری و هیچ سود و زیانی برای خود نیست وزندگی و دنیا را از یک زندگی مجازی و گذرا می‌بیند؛ بنابراین برای شروع تفکر و رسیدن به عقل سه نیروی مهم القا و احیا و تحرک هم وارد عمل می‌شود.

در کل حقه‌های نفس‌ براساس مثلث جهالت و تفکر غلط پایه‌ریزی می‌شود و حس منفی تفکر ما را در جهت تخریب تقویت می‌کند و دیدگاه غلط باعث می‌شود که تفکر درست را پیدا نکنیم و کار عقل دشوارتر می‌شود و این نیروی خدادادی با بیاناتی مثل افلا تعلقون و افلا تتفکرون و توبیخ انسان‌هایی که تعقل نمی‌کنند و خداوند انسان را دعوت می‌کند که از عقل خود استفاده نماید...امیدوارم همه ما به‌فرمان عقل برسیم نه اینکه به‌فرمان نفس...

نویسنده: همسفر صدیقه آتش‌بار

نگارنده: همسفر رقیه لژیون پنجم

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: دستورجلسات هفتگی، دستور جلسات، مقالات،

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
مسافرجعفرنمایندگی ابن سینا دوشنبه 21 بهمن 1398 12:00 ب.ظ
همسفرومرزبان محترم سرکار خانم صدیقه بسیارعالی بودباتشکر از زحمات شما امیدوارم فرایزدی یارشما وزمامدار راستی هم پیمان شماباد
همسفر مینا شعبه ابن سینا یکشنبه 20 بهمن 1398 11:18 ق.ظ
خانم صدیقه خداقوت
خسته نباشید به خانم رقیه عزیز
همسفرصدیقه مررزبان یکشنبه 20 بهمن 1398 09:21 ق.ظ
خانم رقیه عزیزم تاباد چنین بادا امیدوارم این خدمتهابارش برکتی باشددر زندگی همه خدمتگزاران راه راستی ودرستی
تشکرازخانم مینای خدمتگزار راه عشق ومحبت
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic